Selasa, 15 September 2009

Mencari perlindungan dan tawakkal



Semua orang Islam perlu tahu bahawa perlindungan paling utama adalah perlindungan dari Allah swt. Tidak akan ada yang boleh melebihi perlindungan daripada Allah.  

Kita disuruh agar berusaha sehabis usaha barulah seterusnya bertawakkal kepadaNya. Kita tidak boleh berdiam diri dan mengharapkan rahmat Allah tanpa melakukan apa yang patut dan sepatutnya kita lakukan. Harus ada usaha terlebih dahulu barulah dibolehkan bertawakkal. 

5 hari lagi, insyaAllah kita semua akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Semua warga akan berpusu-pusu pulang ke kampung halaman masing-masing. Dalam pada kesibukan ini, pasti akan berlaku kemalangan dan kehilangan orang yang tersayang. 

Kita mungkin telah servis kereta kita, ambik perlindungan takaful, dan bermacam lagi semata-mata untuk memastikan kita sepenuhnya bersedia. Apa yang kita sering terlupa ialah servis hati dan akal kita. Kita bertawakkal kepada Allah swt diatas keadaan kenderaan kita bukan keadaan diri kita sendiri. Sebab itulah ramai yang mementingkan diri, tidak bersabar dan tidak menghormati pengguna jalan raya yang lain. Kita lupa bahawa dalam usaha mengelakkan kemalangan, kita haruslah memandu dengan cermat dan berhemah terlebih dahulu barulah bertawakkal kepada Allah agar terhindar dari kemalangan. 

Selamat Hari Raya Aidilfitri dari saya. Kalau ada salah dan silap, saya pohon maaf zahir dan batin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan