Jumaat, 11 September 2009

Membuat tuntutan

Setiap daripada kita seharusnya memiliki polisi takaful. Sekiranya anda masih belum memiliki perlindungan takaful, silalah dapatkan dengan segera. Lindungi diri dan keluarga anda. Bagi yang sudah memiliki takaful, adalah penting untuk anda mengetahui cara dan proses dalam membuat tuntutan sekiranya sesuatu berlaku terhadap anda.

Pastikan anda ingat dimana anda menyimpan polisi anda. Sekiranya berlaku sesuatu dan anda ingin membuat tuntutan, telefon agen atau syarikat takaful anda untuk mendapatkan penerangan. Semestinya anda harus ingat dari syarikat takaful mana anda mendapatkan perlindungan takaful anda.

Simpan nombor telefon agen anda. Pastikan yang agen tersebut masih lagi berada di bawah syarikat takaful yang sama. Kadangkala, agen berhenti atau berlaku musibah menyebabkan beliau terpaksa berhenti. Anda memerlukan pertolongan agen untuk memudahkan kerja membuat tuntutan. 

Dapatkan bantuan agen untuk mengisi borang permohonan tuntutan. Pastikan maklumat yang diberi adalah betul dan tepat. Tuntutan anda boleh mengambil masa yang lama untuk diproses dan akan tertangguh sekiranya maklumat tidak tepat. 

Dalam kes kematian, dapatkan salinan sijil kematian. Beri semua dokumen yang diperlukan kepada agen anda atau hantar kepada syarikat takaful anda. Telefon untuk mengesahkan bahawa mereka telah menerima borang permohonan anda. Pastikan anda bersedia untuk menjawap semua soalan-soalan sekiranya syarikat takaful menelefon anda berhubung kes kematian dan tuntutan anda.

Diharapkan informasi diatas dapat membantu anda membuat tuntutan sekiranya perlu. Jangan teragak-agak untuk menelefon. Ketahui hak anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan