Jumaat, 3 Julai 2009

Al kisah 1

Seorang lelaki yang saya temui bertanya kepada saya: "Kenapa aku nak ambil medical card ni? Kalau takde apa-apa berlaku, camne? Duit burn camtu je."

Daripada soalan di atas, boleh la saya rumuskan bahawa:
  1. Tidak ada orang yang telah menerangkan kepentingan kad perubatan kepada beliau.
  2. Beliau seolah-olah meminta supaya apabila ambil kad perubatan, berlaku sesuatu ke atas dirinya supaya duit yang dibayar tidak hangus begitu sahaja.
Nasihat saya ialah, jangan meminta agar ditimpa kemalangan atau penyakit. Jika anda secara kebetulan melalui satu tempat di mana berlakunya kemalangan, cuba anda tanya kepada orang yang terlibat:
  1. Saudara ada kad perubatan tak?.
  2. Saudara suka ke perkara ni berlaku ke atas saudara?.
Soalan yang pertama: Jika beliau memiliki kad perubatan, alhamdulillah kerana segala kos perubatan akan ditanggung. Beliau tidak perlu bimbang terpaksa mengeluarkan duit sendiri untuk menanggung kos-kos yang akan dikenakan oleh pihak hospital.

Soalan yang kedua: Anda mungkin akan dihadiahkan dengan penumbuk(jika tangan tak patah) atau penendang(kaki tak patah) kerana bertanyakan soalan ni. Tidak ada orang yang waras yang mahu dirinya sakit.

Katakan saya mengambil seorang pengawal peribadi. Saya bayar beliau RM50 sebulan. Dalam tempoh setahun di bawah pengawasan beliau, tidak ada orang cuba mengganggu dan mengapa-apakan saya. Adakah patut jika saya meminta kembali duit yang dibayar kerana tiada gangguan berlaku ke atas diri saya?

Seseorang mengambil kad perubatan adalah untuk mendapatkan perlindungan daripada risiko membayar kos perubatan yang mahal. Tidakkah anda terfikir bahawa duit yang dibayar adalah untuk perlindungan tersebut? Kita membayar perlindungan seperti mana contoh pengawal peribadi di atas.

Bagi seorang Islam, duit yang dibayar tidak akan sesekali hangus begitu sahaja. Kenapa? Disinilah konsep Tabarru' memainkan peranan. Skim Takaful adalah skim dimana duit peserta akan dikumpulkan bersama-sama(pooling system). Jika seorang peserta mengalami musibah, duit yang terkumpul ini akan digunakan untuk membiayai kos perubatan beliau. Jika anda adalah salah seorang peserta dan tidak ada musibah menimpa anda sepanjang tahun, bersyukurlah kerana anda sihat sepanjang tahun dan duit anda pula telah digunakan untuk menolong peserta lain yang tidak bernasib baik.

Lihat di sini untuk keterangan tentang salah faham terhadap takaful.

PS: Kenyataan di atas adalah dari buah fikiran saya sendiri dan bukan daripada MAA Takaful Berhad.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan