Rabu, 7 Oktober 2009

Zalim pada diri

Cuba anda perhatikan kajian statistik yang dikeluarkan oleh U.S. Department Of Health, Education & Welfare. Keadaan ini berlaku juga di Malaysia walaupun terdapat sedikit perbezaan.

Pada umur 65 tahun, daripada 100 orang:

- 1% jadi jutawan dan 4% hidup senang. Alhamdulillah. 

- 5% masih bekerja sebab terpaksa. Anda masih bernasib baik sekiranya masih lagi mampu bekerja dan menyara kehidupan sendiri pada umur 65 tahun.

- 36% telah kembali ke rahmatullah. Innalillahiwainnailaihiroji’un.

- 54% hidup dengan bantuan keluarga atau pihak kebajikan. Adakah anda sanggup membiarkan diri anda tergolong di dalam golongan ini? 




Baca pasal ODASB dan pasal bidang hartanah ni yang tengah panas sekarang ni, teringat plak pasal info kat atas. Ada kaitan ke?

Semua orang ingin tergolong dalam kategori “Alhamdulillah”. Untuk memastikan ini berlaku, kita berusaha sedaya upaya, keluar pagi, balik dekat ngan pagi. Kadang-kadang nak lekat kat rumah pun susah. Balik mandi ngan tido je. 

Mungkin kita beranggapan masa muda ni la nak kerja kuat. Tapi kita terlupa; muda pun gugur, tua lagi la. Kita lupa untuk menjaga kesihatan diri. Tidak sanggup membazirkan masa untuk membenarkan proses pemulihan badan berlaku. Kalau macam ni dah termasuk golongan zalim jugak ni. Zalim pada diri sendiri. 

Kalau nak mencari rumah lelong, kita membuat “calculated risk”, kenapa pula kita tidak mengambil kira risiko yang akan dihadapi oleh diri kita apabila terlalu kuat bekerja? Kalau kena sakit, rumah lelong yang dah dimenangi pun mungkin akan kena lelong balik sebab nak bayar bil perubatan. Berbaloi ke? Mungkin berbaloi kalau duit dah melambak-lambak. Kalau sakit bawa ke kubur? Tak sempat la merasa umur 65.

Kesimpulannya, nak kerja, kerja la tapi jangan la sampai zalim pada diri sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan