Selasa, 20 Oktober 2009

Tak Cinta Maka Takde Masa Untuknya

Rasanya, ramai yang biasa dengar ungkapan “Kalau tak kenal, maka tak cinta”. Bagaimana pula dengan “Kalau tak cinta, maka takde masa untuknya”. Kalau pernah dengar dan paham maksudnya, bagus la. 

Ungkapan ni mengingatkan diri saya sendiri dalam meluangkan masa untuk beribadah kepada Allah swt. Tanya diri masing-masing. Berapa lama kita peruntukkan untuk membaca al-Quran dalam sehari? Berapa lama yang kita luangkan untuk berada di masjid dan mendengar ceramah agama? Kita boleh menilai secara kasar tahap kecintaan kita kepada Allah swt daripada jumlah masa yang kita peruntukkan untuk beribadah kepadaNya.

Diri anda adalah aset yang paling berharga. Bagaimana anda mencintai diri sendiri? Adakah anda mendapat masa rehat yang mencukupi? Adakah anda menyediakan perlindungan yang mencukupi untuk diri? Apa akan berlaku ke atas diri anda sekiranya anda terlibat dengan kemalangan semasa ke tempat kerja? Siapa yang akan menanggung bil perubatan? Bagaimana pula jika anda lumpuh. Siapa yang akan menjaga diri anda? 

Anda harus memperuntukkan masa untuk memikirkan tentang semua ini jika anda mencintai diri anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan