Rabu, 12 Ogos 2009

Kita semua akan MATI

Satu kenyataan yang mudah sahaja tapi tidak boleh ditolak ialah kita semua akan MATI.

Seseorang boleh mati akibat dari kemalangan kereta, kemalangan di tempat kerja, kanser, serangan lemah jantung, penyakit berjangkit, umur tua dan bermacam sebab lagi. Tidak ada orang yang dapat memilih CARA untuk mereka mati, TEMPAT mati dan juga BILA mereka akan mati. Begitu juga kita. Kita tidak dapat memilih samada anak kita akan menghidap sakit yang serius atau tidak. Terdapat ramai orang yang sihat, yang hidup dengan cara sihat tetapi tetap juga mengalami sakit kanser. Ada ramai kanak-kanak yang mati akibat tumor otak, leukemia dan penyakit jantung. Kita boleh mengawal makanan yang diambil dan cara hidup kita dan keluarga kita. Semua ini boleh mengurangkan risiko menghidap penyakit di atas tetapi ia tidak menghapuskan risiko ini.

Perkara terbaik yang patut dilakukan adalah memilih perlindungan insuran/takaful yang terbaik berdasarkan di mana anda berada pada hari ini, dengan mengambil kira siapa yang akan menerima kesannya sekiranya anda jatuh sakit atau meninggal dunia hari ini. Jangan lupa untuk sentiasa menilai dan membaharui perlindungan anda berdasarkan kehendak dan keadaan semasa kerana keadaan dan pengalaman senantiasa berubah. Kadangkala kita perlukan lebih, kadang-kadang kurang.

Saya tidak berkongsi ini semua untuk menakut-nakutkan anda dan membuatkan anda menghabiskan duit anda untuk mendapatkan insuran/takaful. Saya hanya ingin menggalakkan anda berfikir secara serius dan nyata tentang apa yang akan berlaku sekiranya kereta anda rosak atau anda hilang sebelah kaki atau tetiba anda perasan ada benjol ditempat yang tidak sepatutnya atau anda tidak dapat lagi pulang ke rumah.

Setiap orang memerlukan perlindungan insurans/takaful yang berbeza. Tiada satu pun perkara di atas yang patut dianggap melucukan. Kesilapan paling mahal yang kita boleh buat adalah percaya bahawa ia tidak akan sesekali berlaku pada kita atau orang yang kita sayangi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan